Capsis Vilanova

COM PARLAR DEL CORONAVIRUS AMB ELS INFANTS

Saber què explicar, però sobretot com i quan. I plantejar-nos si el més important és el que expliquem, o el que ells estan preparats per entendre sobre el coronavirus.

Us heu preguntat com estan entenent els infants el coronavirus? Com n’hem de parlar amb ells i elles? Com pot entrar en un cap tan petitet quelcom que ens costa tant entendre als adults? Què cal explicar i què no cal sobre el coronavirus? 

Existeixen molts articles a les xarxes sobre aquest tema. En tots ells parla de què hem d’explicar als infants, i amb quines paraules fer-ho. M’agradaria donar-hi una mica la volta, ja que crec que, a banda del missatge que transmetem, el més important és com els hi arriba. Què estan preparats per assimilar i què encara no. Com poder identificar-ho? I quines altres eines tenim? 

Per comunicar-nos amb els nostres fills i filles el discurs (des de la nostra “saviesa”) no es quasi mai la millor opció.

Amb aquestes línies m’agradaria poder-vos expressar què en penso com a psicòloga i mare. Què hem d’explicar? Quan fer-ho? I com? Com donar-los seguretat en moments d’incertesa? I quines altres eines tenim?

QUÈ expliquem? 

Els infants necessiten informació CLARA i REAL, filtrada segons l’edat, perquè puguin entendre. És important no amagar-los la realitat, pensant que així els protegim de sentir malestar. 

Tot el que no expliquem, ells ho imaginaràn. 

Llavors, com plantejar-nos parlar del coronavirus amb els infants? Sovint tot el que poden imaginar i fantasiejar és molt pitjor que la realitat (a banda de poder generar també malestar per manca de suport en moments difícils de gestionar emocionalment). És important no exposar els nens i nenes, ni sobreexposar-los a imatges i notícies que no siguin adequades per al seu nivell de comprensió. 

I tenir present que els adults, les figures de suport emocional, som nosaltres. Els infants no han de sostenirals adults, sinó a l’inrevés. Els infants noten les incoherències dels adults, per exemple, si dic: “No s’ha de tenir por”, i després compro subministraments de menjar per a un exèrcit, puc generar confusió i l’infant pot preguntar-se si és bo creure a l’adult en qüestió. Si hi pot confiar. La confiança és essencial, la base per poder donar seguretat.

QUAN ho podem parlar? 

Malauradament no hi ha un moment del dia, ni una hora adequada per fer-ho. El moment per parlar del coronavirus amb els infants és el moment en què l’infant n’expressa curiositat. Si fa una pregunta sobre el coronavirus, podem respondre-la adaptant la a la seva edat. Les preguntes ens indiquen que hi ha coses que necessiten saber. Hi ha infants amb més curiositat, i infants amb menys. O infants que no l’expressen. Si és així, podem oferir aquestes respostes en algun moment. Si sortim a aplaudir al balcó, podem preguntar si saben perquè aplaudim. Si surten notícies a la tele podeu preguntar si saben de què estan parlant… Comunicant-nos amb ells i elles podrem saber com ho estan vivint, com es senten, i si els està afectant en l’àmbit emocional o no. 

COM ho fem?

És important no excedir-nos en les explicacions, o donar detalls que potser el vostre infant no està preparat per a saber i pair. Per sort és el vostre fill o filla, i ningú millor que vosaltres el coneixerà. 

Transmet-li allò que necessita saber, ni més ni menys. 

Quedar-se amb dubtes el durà a imaginar respostes, o a buscar altres fonts d’informació. I “passar-te” explicant el pot fer confondre, angoixar o avorrir. Si us costa saber quan parar d’explicar podreu apreciar quan la vostra criatura ja en te prou, perquè canviarà d’activitat o es distraurà. És el moment de parar. Si té més curiositat ja preguntarà. Sobreexcedir-nos en explicacions els farà pensar’s-ho dos cops abans de tornar a preguntar. O a l’escoltar massa explicacions poden pensar que això del coronavirus és massa complicat com per a entendre-ho (i començar a imaginar i construir la seva “realitat”). No oblidem que els infants en pateixen les conseqüències, que malauradament les continuaran patint, i que tenen dret a saber què passa. 

Més que preguntant i escoltant, els infants aprenen observant i jugant.

Si teniu dubtes o preguntes em podeu escriure a info@olgaarmengol.com.

Olga Armengol- Psicòloga del centre Capsis Vilanova

COM PARLAR DEL CORONAVIRUS AMB ELS INFANTS
Scroll hacia arriba
Enviar whatsapp
Et podem ajudar?
Hola, et podem ajudar?