Capsis Vilanova

El joc del coronavirus

Una altra manera de poder parlar, sense parlar, és jugant. Molts de vosaltres podreu haver vist com els infants inicien jocs sobre la malaltia espontàniament. El joc és la principal eina que tenen els infants per a entendre la realitat. Llavors, com n’és de sa jugar al coronavirus!

Jugar a coronavirus és una manera de poder experimentar, assajar possibles situacions, i sentir que aquest virus és quelcom conegut, i gestionable. L’aprenentatge més significatiu es produeix a través del joc. Es posen en funcionament diverses parts del cervell, que a més integren allò racional amb la part emocional, i així millora la sensació de control de la situació.

Els adults també «juguem»

Els adults també ho fem, tot i que no ho fem amb jocs com a tal. O us havien arribat mai tants acudits, mems i vídeos graciosos als grups de whatsapp? Amb l’humor s’integren i s’elaboren molt millor aquelles informacions per a les què no estem preparats per entendre a la primera.

Més que preguntant i escoltant, els infants aprenen observant i jugant.

Acompanyem en el joc

És important que no ens espantem d’aquests jocs, ja que en ells s’expressaran aquelles pors més bàsiques, sovint de formes molt abruptes. Tot allò sobre el que potser no saben ni com posar-hi paraules per tal d’explicar-nos-ho. Un altre tema diferent serien els jocs agressius, pels que podeu clicar aquest enllaç per a saber com gestionar-los. Si els seus jocs ens espanten, estem invalidant també les seves emocions, i afavorint-ne la repressió.

Podent-los acompanyar, sense pretendre dominar, jutjar ni entrar en valoracions, podrem acompanyar-los en el seu camí d’exploració. També sabrem com ho estan vivint, i sabrem què estan entenent de tot el que van observant.

Hi ha varis tipus de jocs. Segur que sabeu en quin o quins passen més temps els vostres fills i filles. Les tipologies de joc que us exposaré es poden combinar entre si. En el cas de l’elaboració de les emocions com més materials tinguin al seu abast millor.

Tipologies de joc

JOC SIMBÒLIC:

El joc en el qual els personatges (ja siguin ells mateixos o ninots) escenifiquen situacions relacionades amb el coronavirus. En aquest joc podeu adoptar un paper actiu, parlant per boca d’algun personatge, però no directiu. Intenteu no modificar el curs de la “història”, sinó enriquir-la o dotar-la de sentit. Per exemple, facilitant la manera de “fabricar” mascaretes per les nines, però no canviant personatges o rols. Si fos així podríem interrompre el seu procés d’elaboració, o la història que estaven inventant.

JOC PLÀSTIC-ARTÍSTIC:

Entenc el joc com una forma d’elaboració i d’expressió, i per això incloc en l’àmbit lúdic l’expressió artística lliure. Els infants poden voler-se expressar mitjançant dibuixos o altres “obres d’art” com figures de fang, plastilina, o treballs manuals diversos. En ells poden expressar amb imatges i formes, i fent servir materials, allò que necessiten poder elaborar. Hauria de ser una activitat, com la resta, no dirigida per vosaltres. Procureu no intervenir-hi massa (en l’execució), ni jutjar els resultats. Sovint als adults ens poden espantar algunes d’aquestes expressions. Però seria el més semblant a poder veure algun dels somnis (o malsons) dels vostres fills, i permetre’ls deixar-ho sobre el paper o els materials per aprendre a simbolitzar-ho i entendre-ho d’una forma més racional. En aquest cas els podeu procurar facilitar els materials, i participar amb ells a l’hora de construir. 

JOCS DE CONSTRUCCIÓ:

Muntar i desmuntar, altres com elaborar tancats, construir i destruir… Jocs que permeten la descàrrega pulsional (destruint), i la creativitat (construint). Un joc interessant per a infants inquiets, o en moments amb necessitats de descàrrega pulsional.

JOCS MOTORS:

Parlem tant de totes les variants de jocs tradicionals (pica-paret, pilla-pilla, peste alta, aranya peluda…), on per exemple es pot jugar a “coronavirus” evitant que t’agafin, amagant-te del virus (qui la para és el virus), o mantenint-te “confinat” per no contagiar-te (fabricant una cabana, i amagan-te a dins quan sents passes). Jocs que es van fer presents espontàniament, abans del confinament, a molts patis d’escola, a més de places i parcs. És important tenir en compte que la proposta de joc ha de venir d’ells. Es pot suggerir adaptar algun joc al coronavirus, però no cal forçar o ser nosaltres els que proposem el joc 100%.

JOCS DE TAULA

Els jocs de taula permeten també combinar diferents tipologies de joc. Aquests darrers dies he pogut veure com molts famílies han ideat diferents jocs, amb caselles i proves, en els que el virus n’és el protagonista. Us en deixo un exemple, però us proposo elaborar amb els vostres fills i filles alguna versió més «creativa», en la que pugueu crear el vostre propi taulell, fitxes, les vostres proves preferides, i que gaudiu d’una divertida estona de joc!

Espero que pugueu acompanyar als vostres fills i filles de la manera més amorosa, respectuosa i connectada possible durant aquest confinament.

Si teniu dubtes o preguntes em podeu escriure a info@olgaarmengol.com.

Olga Armengol- Psicòloga del centre Capsis Vilanova

Scroll hacia arriba
Enviar whatsapp
Et podem ajudar?
Hola, et podem ajudar?